Apa yang Daie dapat??

 Daie..Apa itu Daie..Pendakwah..cukup mudah kita lihat maksudnya diungkap tetapi ianya tidak semudah bebanan yang ditanggung oleh seseorang daie tersebut..

Ramai yang menganggap...

 Ouh,ni keje pak2 ustaz je..kita duk rumah je la...goyang kaki..

kenapa kita nak buat semua ni?kita tak cukup ilmu lagi..nanti cukup ilmu..kita buat la.. 

Senang saja...ISLAH NAFSAK WAD'U GHAIRAK.. kalau kita lihat kita perlu islahkan diri kita seiring dengan dakwah..bukannya..islah dan terus islah sampai jadi soleh atau solehah baru kita dakwah..kalau macamni..sampai bila dakwah akan berjalan??

Apabila seseorang dai'e memberi nasihat...apa yang dia dapat?
ada yang dapat cacian..disangka ingin menunjuk baik..
"hek eleh,dia pon 2 kali 5 sepuluh je dengan aku..perasan bagus la tu..."
padahal seharusnya ambillah yang baik darinya dan janganlah dilihat keburukan padanya..
Seorang Daie itu cuma membawa kebaikan sahaja..jauh sekali untuk memburukkan seseorang atau memperkecilkan seseorang..
Ada juga yang mendapat pujian.."baguih la dia tu..rajin bagi ceramah kat masjid"
tapi..bukan itu matlamat yang sebenar..matlamat yang sebenar ialah ingin mencapai mardhatillah..
Apa-apa pun berlapang dada adalah jalan terbaik..jangan mudah untuk menghakimi seseorang..
#menasihati kerana  menyayangi bukan menghakimi..CEWAH..

Aku suka dinasihati..kerana disitu aku,lebih mengetahui siapakah sahabat sejati..bukan sahabat yang mementingkan diri...
Sahabat sejati iaitu cermin diriku  dapat mengetahui kelemahan aku dan cuba menasihati aku untuk mengatasinya..
Wallahua'lam..

No comments:

Post a Comment

kalau nak komen,komen kat cni...
Bismillahirrahmanirrahim...